Messehagel fra St. Jørgen kirke

Kirkelige tekstiler har ofte en symboltung utforming i farge, form og motiv. Denne messehagelen fra St. Jørgen kirke er laget av rød fløyel og har et bredt gullbånd langs kantene.

Motivet på forsiden er en trekantet metallplate der det står «GUD» på hebraisk, med gullstråler ut fra platen. Under er det to kvister i kryss. Den ene er en kvist fra et oliventre, som symboliserer fred og harmoni. Den andre er en palmegren, og viser til fortellingen om Jesus som rir inn i Jerusalem på et esel, og blir hyllet av mennesker som vifter med og legger ned palmeblader i veien foran ham.

Messehagelen er satt sammen av et bakstykke og et framstykke som er sydd sammen på den ene skulderen, og med hekter på den andre. Bakstykket er noe lenger enn framstykket.

På baksiden er det et stort gullkors, med Jesu tornekrans hengende på korset. Under korset er det en dødningeskalle med to bein i kryss, som viser til at Jesus seiret over døden.

Foto: Bymuseet i Bergen.

Vi vet ikke mye om denne eller andre messehagler som har vært brukt i St. Jørgen kirke. Liturgiske klær har ofte en lang historie, der de ulike plaggene har endret både form og farge gjennom århundrene. Hvilke stoffer og pynt som har vært brukt har også variert. 

Som andre klesplagg ble de slitt og måtte repareres, noe som også kunne påvirke utformingen. For eksempel kunne bånd og motiv og border i nakke og over skuldrene styrke sømmene og skjule reparasjoner.

I en inventarliste fra regnskapene til St. Jørgens Hospital i 1751 står det oppført to messehagler: en av fløyel og en av damask som var ubrukelig!

Vi vet ikke når messehagelen er fra, men den ser ut som den fortsatt er i bruk på dette fotografiet fra 1950- eller 60-tallet.
Foto: Gustav Brosing. Universitetsbiblioteket i Bergen.

All Rights Reserved